مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.
دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۹ ق.ظ

سنجش سواد مالی در کشور ژاپن

زمان مطالعه: ۱ دقیقه

گزارش زیر مربوط به اولین سنجش سواد مالی انجام شده در ژاپن در مقیاسی وسیع در سال 2016 است که توسط «شورای مرکزی خدمات و اطلاعات مالی» این کشور و باهدف رسیدن به درک وضعیت فعلی سواد مالی یعنی دانش مالی و مهارت‌های تصمیم‌گیری مالی افراد بالای 18 سال انجام شده است. اولین نظرسنجی انجام شده توسط این شورا در سال 2011 انجام گرفته بود اما برای دور دوم این نظرسنجی در سال 2016، بازنگری‌های اساسی از نظر محتوا و روش تحلیل صورت گرفت.

نظرسنجی سال 2011، با استخراج نمونه‌هایی از افراد 18 سال و بالاتر از 500 مکان در سراسر کشور انجام شد و پاسخ‌ها از طریق مصاحبه چهره به چهره، پست الکترونیکی و یا اینترنت دریافت گردید. اما در سال 2016 این نظرسنجی کاملاً آنلاین بود و بر روی 2500 ژاپنی در سنین 18 تا 79 سال انجام گرفت که نسبت به ساختار جمعیت‌شناسی ژاپن انتخاب شده بودند.  سؤالات ترکیبی از شیوه‌های مختلف پاسخ‌دهی مانند «درست و غلط» درباره دانش و مهارت‌های تصمیم‌گیری مالی و همچنین سؤالاتی در رابطه با خصوصیات رفتاری و نگرشی مرتبط با هشت موضوع سواد مالی یعنی مدیریت بودجه خانواده، برنامه‌ریزی، مبانی معاملات مالی، بیمه، وام و اعتبار، ایجاد ثروت و استفاده از مهارت هستند. حدود نیمی از سؤالات مشابه سؤالات استفاده شده توسط بنیاد آموزش سرمایه‌گذار آمریکایی FINRA و همچنین OECD است تا نتایج نظرسنجی‌ها قابلیت مقایسه داشته باشد.

فایل زیر شامل سؤالات استفاده شده در این نظرسنجی و همچنین تحلیل‌های صورت گرفته بر پاسخ‌های داده شده به هرکدام از این سؤالات است.

دریافت فایل گزارش نظرسنجی در ژاپن

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی