مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.

زمان مطالعه:

با توجه به شرایط سخت اقتصادی و مالی همچنین تغییرات اجتماعی و جمعیتی، نیازی ضروری برای تمرکز بر چگونگی ارائه فرصت‌های اقتصادی و مالی به مردان و زنان وجود دارد و دستیابی به عدالت و برابری نیازمند توجه به ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

از سال 2010، سازمان OECD برابری جنسیتی را از دیدگاه‌های مختلفی شامل تحصیل، استخدام و کارآفرینی بررسی کرده است. این بررسی‌ها نشان داده است که در بسیاری از کشورها پیشرفت‌ قابل‌توجهی در زمینه برابری جنسیتی انجام شده است اما هنوز تفاوت‌های جنسیتی مهمی در این سه حوزه وجود دارد که باید مورد توجه سیاست‌گذاران و ذینفعان در هر دو اقتصادهای توسعه‌یافته و نوظهور قرار گیرد.

نابرابری جنسیتی در سواد مالی، مشکلات زنان در تأمین امنیت مالی و رفاه آینده و عدم مشارکت همراه با اعتماد به نفس آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و مالی را تشدید می‌کند. زنان همچنین نیازهای خاصی در زمینه سواد مالی دارند به این دلیل که آن‌ها عمر بیشتری داشته و کمتر از مردان درآمد کسب می‌کنند بنابراین به احتمال بیشتری در سنین بالا با مشکلات مالی رو به رو می‌شوند. 

آموزش‌های مالی متداول می‌تواند بر دسترسی زنان به فرصت‌های مالی و اقتصادی و استفاده از آن‌ها تأثیر مثبت داشته باشد. همچنین فرصتی بالقوه برای توانمندسازی زنان برای تشخیص بهتر ریسک‌ها، حفاظت از خود در برابر آن‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده‌شان و بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد درآمد است. در نهایت کمک به آموزش مالی زنان باعث مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و استفاده مناسب بیشتری از محصولات مالی شده که انتظار می‌رود به نفع رشد اقتصاد کل کشور باشد.

علاوه بر این در اجلاس ماه ژوئن سال 2012، رهبران گروه G20 «نیاز زنان و جوانان در دسترسی به خدمات و آموزش مالی» را به رسمیت شناختند و از سازمان GPFI (Global Partnership for Financial Inclusion)، OECD/INFE و بانک جهانی خواستند تا موانع موجود را شناسایی کرده و در جلسه بعدی، گزارش پیشرفت‌های صورت گرفته را ارائه دهند.

بر همین اساس در اکتبر سال 2010، شبکه بین‌المللی آموزش مالی OECD، زیرگروهی متشکل از کارشناسان در زمینه «توانمندسازی زنان از طریق آموزش و آگاهی مالی» با هدف به رسمیت شناختن این موضوع که زنان نیازهای خاصی در زمینه سواد مالی دارند و اغلب در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه جزء گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند، تشکیل شد. هدف INFE و این زیرگروه اختصاصی توسعه تحقیقات و تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر شواهد به منظور ایجاد درک بهتر  از خصوصیات زنان در ارتباط باسواد مالی در مفاهیم مختلف و تهیه یک راهنمای جزیی و دقیق برای کمک به سیاست‌گذاران و افراد علاقه‌مند به تقویت شایستگی‌های زنان در این حوزه است.

در این زمینه، راهنمای سیاست‌گذاری زیر چارچوبی بین‌المللی را فراهم کرده و همچنین ابزارهایی را برای بهبود آگاهی سیاست‌گذاران از اهمیت بررسی نیازهای زنان در مورد سواد مالی، شناسایی موانعی که زنان ممکن است در این حوزه با آن مواجه باشند و حمایت از توسعه و اجرای رویکردهای آموزش مالی کارآمد برای زنان و دختران ارائه می‌دهد. این راهنمای سیاست‌گذاری باید با توجه به اولویت‌ها و نیازهای ملی مورد توجه و اعمال قرار گیرند.

دریافت فایل راهنمای سیاست‌گذاری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی