مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در اواخر سال 1995، «ائتلاف جامپ استارت برای سواد مالی شخصی» بر اساس ایده‌ای از «ویلیام اُدام» که در آن زمان مدیرعامل «مؤسسه اعتباری فورد موتور» بود، برای تشویق غنی‌سازی برنامه درسی تشکیل شد تا این اطمینان به وجود آید که مهارت‌های اصلی مدیریت مالی شخصی در طول دوره تحصیلی پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم حاصل می‌شود. در سال 1997 ائتلاف جامپ استارت به‌طور رسمی به‌ عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تأسیس شد که می‌توان آن را نقطه عطفی در حوزه آموزش مالی شخصی دانست. این سازمان خود متشکل از سازمان‌هایی است که همگی به دنبال ارتقاء سواد مالی بین دانش آموزان مقاطع پیش‌دبستانی تا کالج هستند. در حال حاضر حدود 180 سازمان در این ائتلاف مشارکت دارند که این سازمان‌ها از بخش‌های مختلفی مانند سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های آکادمیک و ... تشکیل شده‌اند.

ائتلاف جامپ استارت برای آشنایی اعضای خود با فعالیت‌های یکدیگر و همکاری در جهت ارتقای سواد مالی، طرحی را تحت عنوان «جمعه‌های مالی» اجرا کرده است. در این طرح، هر هفته یکی از اعضای ائتلاف جامپ استارت به اعضای دیگر معرفی می‌گردد و فعالیت‌های آن شرح داده می‌شود.

از سال 1998، این ائتلاف هر دو سال یک بار به سنجش سواد مالی دانش آموزان دبیرستان‌های آمریکا در حوزه‌های مختلف مالی پرداخته و گزارش آن را منتشر می‌کند.

در سال 2000، ائتلاف جامپ استارت در تلاشی برای تأکید بر اهمیت سواد مالی به آمریکایی‌ها برای ایجاد و حفظ عادت‌های مالی سالم، شروع به ترویج ماه آوریل به عنوان «ماه جوانان برای سواد مالی» کرد و در ماه مارس سال 2004 نیز سنای آمریکا رسماً این ماه را به عنوان ماه سواد مالی به رسمیت شناخت. در این ماه افراد برجسته آمریکا طی یادداشت‌هایی اهمیت توجه به سواد مالی را متذکر می‌شوند. یکی دیگر از اقدامات مهم این ائتلاف تدوین استانداردهای محتوایی در حوزه آموزش مالی شخصی می‌باشد. ویرایش اولیه این استانداردها در سال 1997 منتشر شد و در سال 2007 نیز این استانداردها را تحت عنوان «استانداردهای ملی آموزش مالی شخصی در پایه‌های پیش‌دبستانی تا دوازدهم» منتشر نمود. این استانداردها به عنوان مبنایی برای آموزش مالی شخصی در سراسر ایالات‌متحده و حتی در برخی کشورهای دیگر به کار گرفته شد.* 

*مقدمه‌ای بر سواد مالی، 1395، عادل پیغامی، امین مرادی باصیری، انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی