مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.
چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۰۹ ق.ظ

کتاب دید اقتصادی

زمان مطالعه: ۱ دقیقه

علاقه افراد به درک مفاهیم اقتصادی در همه دنیا افزایش یافته است اما مشکل پیش رو این است که تمام کتاب‌های این حوزه بسیار تخصصی بوده به‌طوری‌که فقط برای دانشجویان این رشته قابل فهم است. از طرفی بهترین ابزار برای آشنا کردن مردم با مبانی آنچه که اقتصاد را جلو می‌برد، داستان است. کتاب دید اقتصادی دقیقاً از همین ابزار استفاده کرده است و به دلیل برخورداری از زبانی آسان و طنزگونه پس از انتشار به سرعت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. تمایل زیاد مردم به خواندن این کتاب خود دلیل دیگری برای افزایش علاقه به این حوزه است. این کتاب مصور، مفاهیم دشوار اقتصادی را به زبانی داستانی و جذاب بیان کرده است. درهم آمیختن زبان داستانی و طنز با مفاهیم علمی و اقتصادی باعث ایجاد این اثر خلاق شده است در نتیجه مخاطبان می‌توانند با خواندن این کتاب ارتباط بهتری با مفاهیم و موضوع‌های علم اقتصاد برقرار کنند. 

داستان کتاب وقایع کلیدی اقتصادی آمریکا را در بستر یک زمان از زاویه نگاه خودش تعریف کرده  و نیش و کنایه‌هایی به سیاست‌مدارها و اقتصاددان‌های جریان اصلی حواله می‌کند. در خلال آن نکات بسیاری از مفاهیم اقتصادی را تشریح می‌کند و جنبه آموزشی به خود می‌گیرد. در واقع داستان کتاب، نمایشی است از آنچه که واقعاً اتفاق افتاده. علاوه بر آموزش اصول اقتصادی هدف اصلی کتاب اشاره به عینک خوش‌بینی روی چشم اقتصاددان‌ها است، عینکی که اگر برداشته شود مشکلات مردم به وضوح قابل دیدن بوده و به این مسئله پی می‌برند که سیاست‌های اقتصادی‌شان نه تنها دردی از مردم دوا نمی‌کند بلکه به آن دامن می‌زند.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب سهل و ممتنع بودن آن است. یعنی در وهله اول داستان بچه‌گانه ساده‌ای است ولی در نگاهی عمیق‌تر پیچیدگی‌های زیادی دارد. همگان می‌توانند با هر سطح دانشی از علم اقتصاد از آن بهره‌مند شوند. فردی که دانش اقتصادی زیادی ندارد با خواندن این کتاب داستانی جذاب خوانده است که موضوع اقتصادی و کسب و کار دارد.حتی می‌تواند از اصطلاحات سخت و عذاب‌آوری که در حین داستان وجود دارد عبور کند بدون اینکه خللی به فهم داستان وارد شود. افراد با سطح متوسط از دانش اقتصاد می‌توانند با خواند این کتاب دانش خود را به چالش کشیده و دریچه‌ای دیگر از آن را به روی خود باز کنند. پیچیدگی‌های داستان کتاب تنها برای کسانی قابل فهم است که علاوه بر آشنایی با مکاتب اقتصادی، از تاریخ اقتصادی ایالات‌متحده نیز تا حدودی مطلع باشند.

داستان کتاب مطالب آموزنده زیادی دارد، خواننده را با شخصیت‌ها و حوادث آشنای متعددی رو به رو می‌کند و حساسیت او را نسبت به جریان روابط اقتصادی جامعه خود برمی‌انگیزد. در نهایت مخاطب با خواندن کتاب به پاسخ این سؤال که چرا حرف اقتصاددان‌ها با واقعیت هماهنگ نیست پی خواهد برد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی