مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رفتار اقتصادی همانند سایر رفتارها متأثر از نظام باورها و مکتب فکری مورد پذیرش افراد و جوامع است. آموزش رفتار اقتصادی و یا به بیان علمی تحقق اهداف شناختی، گرایشی و رفتاری در حوزه‌ی اقتصادی که از آن به‌طور عام به‌عنوان «تعلیم و تربیت اقتصادی» نام برده می‌شود، حوزه بسیار شناخته شده‌ای به لحاظ حجم ادبیات در جهان، محسوب می‌گردد. هزاران مرکز آموزشی و صدها انجمن و مرکز ملی و بین‌المللی، با حجم ادبیاتی قریب به صدها کتاب و هزاران مقاله در سال، به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند درصورتی‌که در نظام آموزشی ایران رفتار اقتصادی به‌عنوان حوزه‌ای مغفول و مهجور در برنامه‌های درسی مدارس است. در منابع آموزشی و کتاب‌های درسی آن‌گونه که شایسته است به تربیت اقتصادی توجه لازم و کافی نشده است و تنها به‌صورت محدود، برخی از مؤلفه‌های تربیت اقتصادی مورد اشاره قرار گرفته است.  با توجه به فقر تئوریک و تجربی مباحث مربوط به رفتار اقتصادی، بررسی اصول حاکم بر رفتارهای اقتصادی مطلوب از منظر امام علی(ع) ضروری می‌نماید.

مقاله « تبیین جایگاه و اصول رفتار اقتصادی مطلوب از دیدگاه امام علی(ع)» نوشته «محمدرضا یوسف‌زاده» با استفاده از روش تحلیل محتوا، بخشی از رهنمودها و دیدگاه‌های امام علی(ع) پیرامون رفتار اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است. نتایج این بررسی نشان داد که پرهیز از لیبرالیسم اقتصادی، پرهیز از استثمار، اجتناب از انحصارگرایی، پرهیز از اسراف، تفکر حکومتی مطلوب، توجه به عمران و آبادانی، نظارت بر رفتار اقتصادی، مشارکت اقتصادی، حفظ کرامت انسانی و جهاد اقتصادی معرف رفتار اقتصادی مطلوب هستند.

دریافت فایل مقاله

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی