مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.
سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۰۵ ب.ظ

کتاب الف مثل اقتصاد

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ازآنجایی‌که علم اقتصاد با مسائل و تحولات اجتماعی و سیاسی پیوندی نزدیک دارد، این باور رایج شده است که برای نوجوانان به دشواری قابل درک و پیگیری می‌باشد. از طرفی با انتشار کتاب‌های مختلفِ «آشنایی با اقتصاد» برای کودکان و نوجوانان در کشورهایی که از اقتصاد پیشرفته و پویا برخوردار هستند، این باور زیر سؤال رفته است؛ زیرا بیان هر دانشی به زبان ساده از جایگاه ویژه‌ای در آموزش مفاهیم علمی برای نوجوانان برخوردار است. علم اقتصاد نیز از این قاعده دور نیست. ازاین‌رو، در سال‌های اخیر در علم اقتصاد نیز کوشش شده نظریه‌های این دانش به زبان ساده، قابل فهم و شیرین ارائه گردند، ولی باید توجه داشت که این‌گونه کتاب‌ها، هدف‌های آموزشی ندارند تا اصول علمی، بی‌درنگ قابل دستیابی باشند. هدف، ایجاد علاقه و کنجکاوی در اموری است که نوجوانان هر روز در دنیای اقتصاد با آن سر وکار دارند. بیان موضوعات به زبان ساده از طریق طرح تاریخچه پدیده‌های اقتصادی و مثال‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف اقتصاد، پیش‌داوری‌های منفی و رایج که علم اقتصاد را کسل‌کننده ارزیابی کرده و آن را برای گروهی خاص می‌داند، جای خود را به دیدگاه‌های مثبت و سازنده می‌دهند.

کتاب «الف مثل اقتصاد» که با این هدف نوشته شده است، مملو از مطالب جالب و سرگرم‌کننده و پر از نکات تاریخی است. همچنین برای آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان با موضوعات مطرح شده و نظریه‌های اقتصادی مرتبط با آ‌ن‌ها، بخش‌هایی مجزا از اصل کتاب به آن افزوده شده است و خواننده در صورت تمایل به بیشتر دانستن یا جذابیت مطلب، می‌تواند بدون از دست دادن مطالب اصل کتاب از این قسمت‌ها بهره ببرد.  

سخن این کتاب از زمانی آغاز می‌شود که مبادله کالا به کالا وجود داشت. سپس به ابداع وسایلی برای آسان کردن داد و ستدها می‌رسد. توسعه تولید، ابزارهای پیچیده‌تری برای داد و ستد و قواعدی برای استفاده از آن ابزارها لازم دارد. با بزرگ‌تر شدن جوامع تولیدی و مصرفی، مطالعه رفتار اقتصادی گروه‌ها و نقش بازیگران آن‌ها مهم می‌شود. بررسی‌ها و مطالعات بر چگونگی روابط و رفتارها در یک نظام اقتصادی متمرکز می‌شود. علل به وجود آمدن داد و ستدها، مطالعه کنش‌ها و واکنش‌های کاربران اقتصادی، پژوهش در دلایل و انگیزه تصمیم‌گیری‌ها، قوانینی را به دست می‌دهند که بدنه علم اقتصاد را می‌سازند.

نویسنده این کتاب «لیویانا پروپات» است و توسط «کریم آقامحمدی» و «ژینا آقامحمدی» ترجمه، تألیف و گردآوری شده و انتشارات بورس نیز آن را به چاپ رسانده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی