مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.
سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۵۶ ق.ظ

جایگاه بانک‌ها در آموزش سواد مالی کجاست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در اینجا سعی می‌شود به بخشی از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه سواد مالی توسط بانک‌ها اشاره شود:

بانک مرکزی اروپا (European Central Bank):

این بانک هرساله مسابقه‌ای با عنوان «جایزه بزرگ نسل یورو» برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه برگزار می‌کند که به ترویج آگاهی مالی در میان دانش‌آموزان می‌پردازد. کمپین این مسابقه بزرگ شامل بخش‌های متعددی است که در طول سال با آموزش و اطلاع‌رسانی مالی و پولی، دانش‌آموزان را برای این مسابقه بزرگ آماده می‌سازد.

بانک آمریکا (Bank of America):

بانک آمریکا به منظور آموزش و ترویج مسائل خرد و کلان مالی و پولی، کمپینی با عنوان «رفتار بهتر پولی» (Better Money Habit) به راه انداخته است. این کمپین یک سایت با همین نام دارد که بانک با همکاری یک موسسه آموزش مالی غیرانتفاعی آن را راه‌اندازی کرده است. مفاهیم مالی و پولی با زبان ساده و فهم آسان در قالب‌های مختلف ویدئو، انیمیشن، اینفوگرافیک و مقاله در این سایت فراهم شده که در اختیار عموم قرار می‌گیرد. افراد با استفاده از محتوای آموزشی و ترویجی سایت و طی یک الگوریتم، امتیاز کسب می‌کنند و طی سال بانک برای امتیازات برتر جوایزی در نظر می‌گیرد.

انجمن بانکداران آمریکا(The American Bankers Association):

این انجمن یکی از منظم‌ترین و غنی‌ترین دوره‌ها را در زمینه ترویج سواد مالی به کمک بانکداران آمریکایی پیگیری و هدایت می‌کند. در وب‌سایت این انجمن برنامه‌های جداگانه‌ای برای ارتقای سطح سواد مالی و اقتصادی افراد در سنین مختلف پیش‌بینی‌شده و از بانکداران خواسته شده به این برنامه ترویجی بپیوندند. در ضمن بانک‌هایی که در این برنامه مشارکت نموده در وب‌سایت معرفی شده و ابزارهایی نیز جهت فرآیند آموزش طراحی و بارگزاری گشته است.

انجمن بانکداران ارکانزاس(The Arkansas Bankers Association):

همانند بسیاری از انجمن‌های ایالتی در آمریکا، انجمن بانکداران ارکانزاس با شعار «ارتقاء زندگی شهروندان در اجتماع‌مان» اقدام به برنامه‌ریزی و سازماندهی برنامه‌های سواد مالی از طریق شبکه بانکداران عضو انجمن و تأمین مالی بانک‌های ایالت نموده است. این انجمن معتقد است با ترویج سواد مالی و اقتصادی به ویژه در میان کودکان و نوجوانان منافع سرشاری نصیب کل افراد اجتماع در آینده می‌گردد.

بانک مرکزی نیجریه (Central Bank of Nigeria):

 بانک مرکزی نیجریه از سال 1996 دو کمپین ثابت در راستای مسئولیت اجتماعی خود اجرا می‌کند. اول: سمینارهای سالانه برای خبرنگاران اقتصادی و ویراستاران به منظور بهبود درک مسائل مالی و اقتصادی معاصر با حمایت مالی بانک برگزار می‌شود. هدف از این سمینارهای تخصصی، ایجاد یک رابطه نزدیک بین نظام بانکی کشور و رسانه‌ها است. بانک مرکزی نیجریه معتقد است که از این طریق ظرفیت‌سازی می‌کند تا رسانه‌ها بهتر بتوانند در مورد مسائل مالی و اقتصادی روشنگری کرده و درک آن را برای عموم مردم راحت‌تر سازند. در همین راستا پلت‌فرم آنلاینی برای این سمینار سالانه هم در نظر گرفته شده است که آموزش را تسهیل می‌کند. دوم: هر ساله بانک مرکزی نیجریه به منظور پرورش کارشناسان خبره پولی و بانکی، کمک هزینه تحصیلی به تعدادی از واجدین شرایط برای تحصیل در مؤسسات آموزش عالی کشور اعطا می‌کند. فارغ‌التحصیلان آزادند که در هر بخش از سیستم بانکی مشغول کار شوند.

بانک مرکزی جمهوری آذربایجان (Central Bank of Azerbaijan Republic):

 بانک مرکزی آذربایجان به منظور افزایش سواد مالی جامعه «پروژه بزرگ سواد مالی» (Financial Literacy Mega-Project) را راه‌اندازی کرده است. در این پروژه ابتدا با مطالعات اولیه، گروه‌های هدف شناسایی و دسته‌بندی شده سپس متناسب با هر کدام از گروه‌های هدف، محتواهای آموزشی در قالب‌های مختلف ویدئو و مقاله و... تهیه شده و در یک پلت‌فرم آنلاین تعاملی، برای استفاده عموم آماده شده است. بانک مرکزی آذربایجان کمپین‌هایی را برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ این پلت‌فرم به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی