مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.
شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵ ق.ظ

کتاب پول و نظام پولی

زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کتاب «پول و نظام پولی: تاریخچه و تأثیر در زندگی بشر» از مجموعه کتاب‌های چرا و چگونه نوشته «فرانسیسکا یونگمان اشتادلر» و ترجمه «کمال بهروزکیا» از انتشارات قدیانی است. موضوع این کتاب تاریخچه تحول پول به عنوان مهم‌ترین وسیله دادوستد است و شکل‌های گوناگون مبادله و پول از 2000 سال قبل از میلاد و تا عصر حاضر را بیان می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که ابتدا از چه اشیایی به عنوان پول استفاده می‌شد، پول چگونه نقش مبادله، وسیله‌ی حفظ ارزش و معیار ارزش را بر عهده گرفت؛ سپس واحد محاسبه شد و توانست قیمت کالاها را بیان کند. در واقع این کتاب در بیان این تحول تاریخی مسیر زیر را طی می‌کند:

بخش اول این کتاب ابتدا به بیان مفهوم پول می‌پردازد. در بخش دوم تاریخ پیدایش پول و انواع پول‌های طبیعی مورد استفاده در گذشته و سایر پول‌های کالایی و همچنین شکل سکه‌های نخستین تشریح می‌شود. در ادامه این مسیر تاریخی در بخش سوم به ضرب سکه و فرآیند آن در کشورهایی مانند روم می‌رسد. در بخش چهارم انواع سکه‌ها مانند سکه‌های فینگ، سکه‌های‌گروشن، سکه‌های فیورینو و جنووینو و موارد کاربرد هر کدام مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش پنجم این کتاب به پیدایش بانک و شکل‌گیری دادوستدهای غیرنقدی می‌پردازد و در بخش ششم نیز پیدایش اسکناس و تحولات تاریخی آن به عنوان تحولی مهم در شکل پول بیان شده و در فصل‌های آخر نیز چگونگی پیدایش نظام پولی جدید و همچنین ورود یورو به این نظام توضیح داده شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی