مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.
شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲ ق.ظ

طرح تربیت اقتصادی کوشش

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در تشریح این طرح ابتدا به این موضوع اشاره شده است که تمام روش‌های تربیتی مانند بسیج، طرح صالحین، باشگاه‌های فرهنگی و گروههای جهادی بر موضوعاتی خاص مانند مسائل نظامی، ورزش و یا محرومیت‌زدایی تأکید دارند و در تمام این طرح‌ها جای اقتصاد خالی است درحالی‌که معیشت و زیست مادی بشر بر محور اقتصاد می‌چرخد و این ضلع روی تمام بشر سایه افکنده و بخش وسیعی از تعالیم اسلام به این موضوع مهم می‌پردازد.  ما مردم را با مفاهیمی مثل اشتغال‌زایی، تعهد شغلی، کسب حلال، تولید و... آشنا می‌کنیم اما آموزش‌های ما اکثراً صبغه تئوری، شعاری و غیرعملی دارد. ما نوجوانان را با مشاغل آشنا می‌کنیم ولی لذت شغل‌ها را به آن‌ها نمی‌چشانیم. لذت شغل‌ها بر اثر عوامل مختلفی شکل می‌گیرد. و یکی از لذیذترین قطعه هر شغل زمانی است که به درآمد و رزق آن می‌رسیم. هم‌اکنون در کشورهای بسیاری مشاغل مختلف را برای کودکان و نوجوانان شبیه‌سازی می‌کنند. روش‌های آموزش عملی بسیار جذاب است و مخاطب را درگیر می‌کند. افرادی که با این روش‌ها آموزش می‌بینند در کار خود اعتماد به نفس و کیفیت بیشتری دارند. یکی از مهم‌ترین معضلاتی که دانش‌آموزان را در آینده تهدید می‌کند مشکلات شغلی است.

در طرح تربیت اقتصادی کوشش سعی شده است تا دانش‌آموزان را با مشاغل مختلف آشنا کرده  و لذت انجام یک فعالیت تولیدی را به آن‌ها بچشاند. در منطقه‌ای که برای شروع اجرای طرح در نظر گرفته شده است، پرورش مرغ محلی، بلدرچین، بوقلمون، غاز و ... مشاغلی هستند که دانش‌آموز می‌تواند آن‌ها را انجام دهد ولی شغل پیشنهادی با توجه به مکان و امکانات قابل تغییر است.در این راستا به هر دانش‌آموز زمین و امکانات دیگر برای راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی داده می‌شود. او می‌تواند محصول تولیدی خود را به مسئول طرح فروخته و یا به صورت مستقیم به بازار عرضه کند.  در طی این طرح دانش‌آموز مهارت‌هایی مانند نظم و مسئولیت‌پذیری را نیز فرا خواهد گرفت.

پس از حل شدن مشکل مالی دانش‌آموزان با انجام طرح بالا، هزینه جلسات آموزشی و تربیتی، اردو، تفریح و حتی میز و نیمکت و جارو و سطل و ماژیک و ... حساب شده و از دانش‌آموز گرفته می‌شود زیرا در این صورت او نسبت به حفظ اموال حریص‌تر و مسئولیت‌پذیرتر می‌شود و همچنین با جدیت و علاقه بیشتری در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کند زیرا تمام هزینه آن‌ها را از حاصل دسترنج خود پرداخته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این طرح می‌توانید فایل زیر را مطالعه فرمایید و یا به کانال تلگرامی Tarbiateghtesadi@ مراجعه فرمایید.

دریافت فایل آشنایی با طرح

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی