مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در این مقاله که نوشته «محمد امامی» است الگوی تربیت اقتصادی مناسب برای فرزندان مورد بررسی قرار گرفته و سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که آیا از آموزه‌های قرآنی و حدیثی می‌توان الگویی مناسب برای تربیت اقتصادی فرزندان ارائه نمود؟ الگویی که در این منابع اشاره شده دارای چه عناصری است و چه عواملی در کارایی این الگو تأثیرگذار است؟ رعایت این عوامل چه آثاری در توسعه و تکامل جامعه در پی دارد؟

در مقدمه این مقاله به آثار فعالیت‌های اقتصادی سالم و ناسالم در زندگی انسان اشاره شده و اینکه رشد و توسعه اقتصادی جامعه، استقلال اقتصادی و در نتیجه رفاه و آسایش مردم بدون برخورداری از الگویی مناسب ممکن نیست و سپس نقش الگو در زندگی انسان را بررسی کرده است. در ادامه مفهوم‌شناسی الگو، نقش الگو در زندگی انسان، مفهوم‌شناسی تربیت، جایگاه تربیت در آموزه‌های اسلام، نقش عوامل اعتقادی در ارائه الگوی صحیح مصرف، رفتارهای دینی، رعایت حقوق دیگران، انواع حقوق بر اساس منشأ تعیین آن و ذی حق و در نهایت آثار رعایت حقوق در اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز این نتیجه‌گیری مطرح شده است که:

نقش الگو در تربیت و در تمام ابعاد آن و به ویژه در تربیت اقتصادی فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است و عوامل مختلفی نیز در شکل‌گیری این الگو مؤثر هستند که از جمله آن‌ها عوامل اعتقادی است. دو محور باورها و رفتارها در ارائه الگوی مناسب نقش‌آفرین است. توجه به چند محور از مقررات دینی در ترسیم این الگو ضروری است از جمله: انگیزه الهی، پرهیز از غرور، میانه‌روی در رفتار و رعایت حقوق دیگران که بی‌توجهی به آن‌ها باعث کند شدن توسعه و تکامل می‌گردد.

دریافت فایل مقاله

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی