بازی رومیزی Automobile
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
این بازی، زمان شکلگیری صنعت خودروی آمریکا در اوایل قرن بیستم، حدود سالهای 1896 تا 1930 را روایت میکند. زمانی که مخترعان، صنعتگران و کارآفرینان، مجموعهای از شگفتیها را ایجاد کردند و صنعت خودور را وارد عصر جدیدی کردند. در طی این دوره، هنری فورد، تکنیکهای تولید انبوه را به کار گرفت، در حالی که ویلیام دورانت، شرکتهای خودرو را در معرض فروپاشی قرار داد تا جنرال موتورز را تشکیل دهد. هدف از این بازی به دست آوردن بیشترین سود از طریق تولید و فروش اتومبیل است. بازیکنان در این بازی میتوانند با بهرهگیری از ظرفیت اشخاصی چون فورد، اسلون، کاترینگ، هاوارد، دورانت و کرایسلر، بین «کیفیت» و «کمیت»، «تولید انبوه» و «نام تجاری»، «نوآوری» و «توزیع و فروش انبوه» تعادل ایجاد کنند. در این بازی اگر بازیکنان تعادل خود را از دست دهند ورشکسته خواهند شد، بنابراین وظیفه آنها ایجاد بهترین تعادل است.
هر بازیکن با 2000 دلار شروع میکند و امکان دریافت حداکثر دو وام در چهار نوبت بازی را دارد. در هر نوبت، بازیکنان کارخانهها را ساخته و اتومبیلها را تولید میکنند. اتومبیلها ویژه سه بازار تولید میشوند: طبقه متوسط، بازار عمده و بازار خاص. تقاضا در هر یک از این بازارها در طول بازی متفاوت است. هر بازیکن، سهم خود از تقاضای بالقوه بازار در هر نوبت را میداند و باید تصمیمگیریهای خرید و تولید خود را بر اساس این اطلاعات انجام دهد، اما چون این اطلاعات تصویر کاملی به او نمیدهند باید مراقب باشد که بیش از حد اتومبیل تولید نکند. اگر خودروهای تولیدی بیشتر از میزان تقاضا باشند، نه تنها پولی را که صرف تولید شده از دست میدهد، بلکه زیان هم خواهد دید. از طرف دیگر، آنها میتوانند برای تغییر سهم بازارشان، قیمت را کاهش دهند و برای جلوگیری از زیان، کارخانهها را تعطیل کنند. کنترل نکردن زیان، خیلی زود آنها را از دور بازی خارج میکند.