چه نکاتی از تربیت اقتصادی در مبانی نظری سند تحول نظام آموزش و پرورش مطرح شده است؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
متأسفانه در حال حاضر برنامهای برای تربیت اقتصادی در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود ندارد. از دو طریق میتوان تربیت اقتصادی را دنبال کرد؛ نظام آموزشی رسمی و غیررسمی. منظور از نظام آموزش رسمی، سند تحول و برنامه درسی ملی است. صدا و سیما، روزنامهها و نشریات نیز تشکیلدهنده نظام آموزش غیررسمی هستند که البته تأثیر نظام آموزشی غیررسمی بیشتر است.
در بحث نظام آموزش و پرورش، سند تحولی وجود دارد که تحولات موردنیاز در این نظام را بیان میکند. اهداف ارائه شده در این سند برای تربیت اقتصادی و حرفهای به شرح زیر است:
تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه و تلاش برای بهبود پیوسته آن از طریق مشارکت سازنده در فعالیتهای اقتصادی متناسب بر اساس نظام معیار اسلامی؛
درک و فهم مسائل اقتصادی خود و جامعه (در زمینة تاریخی، فرهنگی و اجتماعی) و رعایت الگوهای ملی تولید، توزیع و مصرف منابع، کالاها و خدمات با توجه به نظام معیار اسلامی؛
مراعات قوانین و احکام معاملات و التزام به ارزشهای اخلاقی و رعایت حق، عدالت و انصاف در روابط اقتصادی با دیگران بر اساس نظام معیار اسلامی؛
کسب شایستگیهای لازم جهت تکوین و تعالی مداوم هویت حرفهای و انتخاب آگاهانه شغلی متناسب با توانایی و علائق خود و نیاز جامعه و فعالیت در آن حرفه در جهت تشکیل جامعه سالم و پیشرفت مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی؛
تلاش فردی و جمعی برای تحقق غنا، کفاف، عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی، افزایش بهرهوری، تأمین رفاه عمومی و بسط عدالت اقتصادی و شناسایی عوامل فقر، فساد و تبعیض و تلاش جهت مقابله با آنها در سطح ملی و جهانی در جهت تشکیل جامعه سالم و پیشرفت مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی (مبانی نظری سند تحول، ص157)
از جمله اشکالات این سند میتوان به کلی بودن، عدم انسجام و نظاممندی و عدم جامعیت اشاره کرد. نکات ارائه شده در این سند بسیار ارزنده هستند اما مهمتر از آن ارائه این نکات در قالب ابزار است. فایل زیر مربوط به مبانی نظری سند تحول نظام آموزش و پرورش است: