وضعیت سواد مالی در کشور اندونزی چگونه است؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
اندونزی با پیاده سازی استراتژی ملی برای سواد مالی، اقداماتی را برای بهبود سواد مالی آغاز کرده است. در این کشور، بانک مرکزی مسئولیت طراحی و پیادهسازی استراتژی ملی اندونزی برای سواد مالی را بر عهده دارد. همچنین سازمان خدمات مالی (OJK) هم یک استراتژی ملی سواد مالی را چند ماه پس از آغاز به کار، اجرا کرد. اقدامات انجام شده در این حوزه به ترتیب اجرا به شرح زیر است:
نامگذاری سال 2008 با عنوان «سال آموزش بانکداری دولتی» و با شعار «به بانک برویم» توسط دولت اندونزی به منظور آغاز یک کارزار ملی برای تقویت آگاهی مردم از آموزش مالی و ترویج کارکردهای بانک و معرفی محصولات و خدمات بانکی برای ایجاد یک زندگی باکیفیت.
راهاندازی برنامه «تابونگانکو» توسط بانک مرکزی اندونزی در سال 2010 برای ترویج پسانداز بین دانشجویان، متخصصان، خانوارها و کارگران مهاجر و دانشآموزان و همچنین آموزش مالی کارگران مهاجر با همکاری وزارت نیروی انسانی و تحول.
تأسیس سازمان خدمات مالی (OJK) توسط دولت در سال 2011 به منظور تنظیم مقررات و نظارت بر حفظ سلامت و کارآیی مؤسسات مالی و کسب مجوز آموزش عمومی در مورد ویژگیهای بخش خدمات مالی و محصولات و خدمات ارائه شده. همچنین ایجاد یک وبسایت آموزشی و یک سرویس یکپارچه حمایت از مشتری، برگزاری سمینار و سخنرانی در رابطه با سواد مالی، تور سینمایی با تمرکز بر مالی شخصی و توانمندسازی زنان از دیگر اقدامات آن است. OJK با همکاری وزارت آموزش و فرهنگ در حال کار کردن بر روی آموزش مالی فراگیر به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی مدارس است.*
Aprea, Carmela and others, “International Hand Book of Financial Literacy”, Springer*