چرا این کشورها به ضرورت اتخاذ استراتژی آموزش سواد مالی پی بردند؟ (قسمت سوم: برزیل)
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
پس از گزارش ملی برزیل مبنی بر اینکه سطح سواد مالی در این کشور پایین است و مردم در بلند مدت برای مخارجشان برنامه ریزی نمیکنند و همچنین به دلیل عدم آگاهی از ریسکها و ابزارهای محافظت از ریسک در تصمیمگیری درباره وامها و سرمایهگذاریها با مشکل مواجه هستند،ضرورت اتخاذ یک استراتژی آموزش مالی روشن گردید. در حال حاضر در برزیل طرح استراتژی ملی آموزش مالی در فاز اجرایی شدن برای سه گروه کودکان، جوانان و بزرگسالان قرار دارد. در این استراتژی هفت هدف و سپس دانش و مهارت های لازم در رسیدن به آن اهداف مشخص شده است. این هفت هدف عبارتند از:
1. آموزش به شهروندان
2. آموزش مصرف و پسانداز
3. ارائه مفاهیم و ابزارها برای تصمیمگیری مستقل بر اساس تغییر وضعیت
4. تشکیل منتشرکنندگان و یا تکثیرکنندگان در حوزه آموزش مالی
5. گسترش فرهنگ پیشگیری و محافظت
6. فراهمسازی ابزارهایی برای برنامهریزی در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت
7. فراهمسازی امکان بهبود وضعیت خود شخص
برای مثال در مورد هدف آموزش مصرف و پس انداز از دانشهای لازم هماهنگ سازی خواسته ها و نیازها در بازتابی از عادات مصرفی و پس اندازی خود شخص، اعتماد کردن به نظام رسمی مالی برای استفاده از خدمات مالی، استفاده از فهم درآمد و مخارج در حفظ تراز مالی شخص و اتخاذ تصمیمات مالی که نسبت به جامعه و محیط مسئولانه باشد، میباشد.
طبق این استراتژی، کودکان و نوجوانان باید توسط برنامههای آموزش مالی در مدارس و بزرگسالان نیز از طریق وب سایتها، کتابها، سمینارها، مسابقهها، تبلیغات، دورههای آموزشی و ... به سطوح تعیین شده از سواد مالی برسند که تا سال 2013 تقریباً 891 مدرسه داوطلب و27000 دانشآموز تحت پوشش قرار گرفتند.
برگرفته از کتاب «سواد مالی الگویی برای مالی شخصی و خانوادگی» نوشته عادل پیغامی، امین مرادی باصیری و با ویراستاری علمی دکتر مهدی طغیانی.