مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.
دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۶ ق.ظ

مالی شخصی از نگاه ابن‌سینا چگونه بوده است؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ابن‌سینا در کتاب تدبیر منزل ابتدا این موضوع را مطرح می‌کند که تدبیر اقتصادی و ورود به حوزه معیشت برای مردم بسیار لازم است. سپس او دسته‌بندی دخل، حفظ و خرج را انجام داده و ذیل هر کدام از آن‌ها مباحثی را مطرح کرده است.

معمولاً وقتی در مورد دخل صحبت می‌شود، در مورد کار و شغل و دسته‌بندی مشاغل هم سخن به میان می‌آید. ابن‌سینا نیز در این زمینه می‌گوید: «اگر می‌خواهی دنبال شغل بروی، یک سری از شغل‌ها، مشاغل پست هستند و یک سری شغل ارباب مروت است صناعات (مشاغل) ارباب مروت که اهل انجام کارهای پست و حقیر نیستند، عبارت است از: اول کارهایی که از ناحیه عقل انجام می‌گیرد مانند سیاست‌مداران و وزرا؛ دوم کارهایی که از ناحیه ادب (و علم) انجام می‌گیرد، مانند نویسندگی و منشی‌گری و نجوم و پزشکی؛ و در نهایت کارهایی که از ناحیه دست انجام می‌گیرد مانند جنگاوران و سوارکاران و غیره». که ابن‌سینا به این مشاغل توصیه می‌کند.

در مورد تدبیر دخل نیز می‌گوید:

«حرفه‌ای که انسان آموخته حتی بدون داشتن مال و سرمایه هم برای او درآمدزا و مفید فایده است. البته به شرطی که بنیان آن محکم بوده و در آن پیشرفت کند و بر دیگران در آن سبقت گیرد و در میان صاحبان آن پیشه پست و عقب‌مانده به حساب نیاید».

او به آموزش و حرفه‌ای شدن در کار توصیه می‌کند. جالب است که در همین مباحث مالی شخصی، مباحث اولیه کار و درآمد این است که اگر می‌خواهید پتانسیل درآمدزایی خودتان را زیاد کنید، باید به دنبال حرفه‌ای شدن باشید.

سپس ابن‌سینا در ادامه نکات تدبیر دخل می‌گوید:

«راه‌های کسب درآمد باید مطابق حق و عدل باشد و از وسایل غلبه و حق‌کشی و اجبار در کار باید اجتناب نمود. مالی که از راه صحیح به دست می‌آید، اگرچه ممکن است به‌ظاهر کم و ارزشش سبک باشد، ولی سودمندتر و بابرکت‌تر خواهد بود».

 بعد از بحث دخل، ابن‌سینا وارد بحث تدبیر حفظ و خرج می‌شود. و برای حفظ و استفاده درست از مال به دست آمده نکاتی را مطرح می‌کند. او در این مورد می‌گوید:

«مال به دست آمده را باید سه قسمت کرد. قسمتی را برای مخارج ضروری، بخشی ذخیره برای احتیاجات آینده و مصائب و حوادث روزگار و قسمت دیگر را صرف زکات و صدقات و ابواب معروف و مصارف خیریه نماید. انفاقات و زکات باید بدون تأخیر، عاری از ریا، پیوسته و مستمر و در جای صحیح مورد رضای خداوند انجام گیرد».

یکی از تفاوت‌های تدبیر خرج ابن‌سینا با نکاتی که امروزه در مالی شخصی وجود دارد، بحث پرداخت زکات و صدقات است که مباحث امروزی این موضوع را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

«حد مصارف شخصی از یک طرف اسراف و تضییع مال و از طرف دیگر خست و بخل زیاد است؛ بلکه باید در خرج، تقدیر و تدبیر بکار رفته و به اعتدال و میانه‌روی عمل شود.

شخص خردمند در عین اینکه از کفایت و حفظ خداوند متعال غافل نیست، برای روز حاجت خود هم مقداری از مال را ذخیره می‌کند تا با فقر و فلاکت مواجه نشود».

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی