مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

مالی برای همه

ویژه فعالین سواد مالی و تربیت اقتصادی

وب‌ساید جدید سواد مالی: http://fintelligence.ir
هدف از این وبگاه آشنایی مخاطبین با مفاهیم سواد مالی و تربیت اقتصادی و معرفی منابع آموزشی موجود در این زمینه و همچنین بیان تجارب مؤسسات آموزشی و اقدامات کشورهای مختلف برای استفاده فعالان سواد مالی می‌باشد.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در 22 نوامبر 2003، قانونی در کنگره آمریکا تحت عنوان "قانون معاملات مؤجل منصفانه و صحیح" به تصویب رسید که طبق بند پنجم آن، "کمیسیون آموزش و سواد مالی" با هدف ارتقای سواد مالی مردم آمریکا تأسیس شد. در سال 2006 این کمیسیون اولین استراتژی را تحت عنوان "گرفتن مالکیت آینده: استراتژی ملی برای سواد مالی" منتشر کرد. این استراتژی شامل چهار حوزه بسیار مهم بود:

1) الزام دولت فدرال برای در دسترس آسان قرار دادن منابع سواد مالی و اجتناب از تشابه مطالب یا کپی‌برداری از آن‌ها 2) توسعه منابع آموزشی مناسب و هدف‌گذاری شده و در اختیار گروه‌هایی مانند جوامع چند فرهنگی و چند زبانی، جوامع دورافتاده و مصرف‌کنندگان نیازهای خاص گذاشتن و وارد کردن محتوای سواد مالی به برنامه درسی مدارس 3) بهره‌برداری از مشارکت بخش‌های خصوصی با یکدیگر و با بخش‌های دولتی 4) ارزیابی برنامه‌های سواد مالی و انجام پژوهش در مورد شیوه‌های موفقیت‌آمیز.

همچنین این استراتژی دارای 13 محور هست که در هر محور موضوعاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1) پس‌انداز عمومی: این امر حائز اهمیت است که مردم آمریکا اطلاعات، دانش و مهارت‌هایی را برای شناسایی اهداف پس‌اندازشان داشته و پس از آن ابزارها و محصولاتی را در رسیدن به هدفشان شناسایی کنند.

2) مالکیت خانه: برنامه‌های مبتنی بر جامعه می‌تواند در ترویج و هم در حفظ مالکیت خانه، تأثیرگذار باشد. این برنامه‌ها می‌تواند موجب آگاهی بسیاری از افراد و خانواده‌ها و فهم پذیرش مالکیت خانه به عنوان پایه‌ای برای امنیت مالی شود و از طریق مشاوره‌های رو در رو و برنامه‌های آموزشی هدف‌گذاری شده آنان را به تحقق رؤیای مالکیت خانه نزدیک‌تر کرده و در مشکلات مالی به مالکان کمک کرده و تأثیر وام‌های غارت‌گر مسکن را کاهش دهد.

3) پس‌انداز برای دوران بازنشستگی: همه مردم آمریکا باید از منافع تأمین اجتماعی‌شان آگاه باشند و اطلاعات زیادی به آن‌ها درباره پس‌انداز دوران بازنشستگی ارائه شود.

4) اعتبار

5) حمایت از مصرف‌کننده: آموزش می‌تواند در تشخیص و اجتناب از کلاهبرداری به مصرف‌کنندگان کمک کند و به آن‌ها یاد دهد که اگر قربانی کلاهبرداری شدند؛ چه کارهایی را انجام دهند.

6) حقوق مالیات‌دهندگان: افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به قوانین مالیاتی و همچنین منافع موجود در قوانین فدرال مالیاتی.

7) محافظت از سرمایه‌گذار: تجهیز مصرف‌کنندگان به اطلاعات بی‌طرفانه و عاری از تعصب، تشویق به فهم بیشتر از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری به ویژه هزینه‌های مرتبط با آن و محافظت از سرمایه‌گذاران در مقابل کلاهبرداری از طریق افزایش فعالیت‌های آموزشی.

8)نداشتن حساب معاملاتی در هیچ یک از نهادهای سنتی مالی: همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی برای آموزش مالی با اولویت افرادی که به خدمات مالی دسترسی ندارند.

 9) جمعیت‌های چند زبانی و چند فرهنگی: کار کردن با رهبران جوامع چند زبانی و چند فرهنگی، تولید و توزیع خدمات و ابزارهای خرید خانه به زبان‌های بومی و افزایش دسترسی فیزیکی به بانک‌ها و دیگر خدمات مالی موردنیاز برای برنامه‌ریزی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مناسب مالی.

10) آموزش مالی از کودکستان تا پس از دبیرستان: یافتن فضایی برای آموزش مالی در مدارس، آماده‌سازی معلمان برای آموزش، افزایش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان و دانش آموزان پس از دبیرستان.

11) پژوهش دانشگاهی و برنامه ارزیابی: تشویق به پژوهش‌های دانشگاهی برای کمک به سیاست‌گذاران و سپس ارزیابی طرح.

12) هماهنگی فعالیت‌ها: آغاز طرح "پول من" با هدف دسترسی عموم مردم آمریکا به برنامه‌ها، منابع و اطلاعات باارزش در حوزه سواد مالی و جلوگیری از کپی‌برداری و تولید مطالب زائد و اضافی.

13) چشم‌انداز بین‌المللی: تعامل میان کشورها و به اشتراک‌گذاری تجربیات و تشویق به مشارکت جهانی.

برگرفته از کتاب «سواد مالی الگویی برای مالی شخصی و خانوادگی» نوشته عادل پیغامی، امین مرادی باصیری و با ویراستاری علمی دکتر مهدی طغیانی.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی